Димитров: Старт на преговори не значи пристапување во ЕУ

Macedonian Foreign Minister Nikola Dimitrov attends a news conference with his Greek counterpart Nikos Kotzias following their meeting at the Foreign ?inistry in Athens, Greece, June 14, 2017. REUTERS/Costas Baltas

„Во тесен круг на експерти и новинари во Брисел“ шефот н македонската дипломатија одговарал на прашања за преговорите со Грција, како и за следните чекори на Македонија кон ЕУ, од свои извори дознава „Телма“.

Министерот притоа нагласил дека почеток на преговори е различно од пристапување во Унијата.

„Треба да има јасна дистинкција дека стартот на преговори не е исто што и пристапувањето во ЕУ, Ова треба да биде признаено. Има два до три изборни циклуси помеѓу двата настани, а пристапувањето е алатка што е тука да ги помогне реформите“, рекол Димитров како што дознава „Телма“.

Димитров додал дека „имаме искуства со земји што почнале преговори, а потоа се најдоа блокирани. Нема автоматизам. Секогаш кога се политизира овој процес тој не успева“ пренесува „Телма“.

Според сознанијата кои најпрво ги објави „Expres.mk“, на 28 јуни се очекува премиерот Зоран Заев да биде поканет на самитот на ЕУ каде официјално ќе добие датум за почеток на пристапни преговори со ЕУ, а многу е веројатно на 11 јули и покана за НАТО.

2 Коментари

  1. DRAFT UNITED NATIONS RESOLUTION

    The General Assembly,

    Taking into considerations that “the Former Yugoslav Republic of Macedonia”, admitted into to the United Nations membership in 1993, by the Resolution 47/225, upon recommendation of the Security Council Resolution 817 (1993), had been until present day recognized by the enormous majority of United Nations members by its Constitutional name and that negotiations with Greece over the State’s name didn’t yielded in any outcome,

    Considering Articles 2 (particularly par.1,4,7) and 4(1) of the Charter of the United Nations,

    Heaving in mind also the General Assembly Resolutions 113/II of 1947 and 197/III of 1948, and particularly the Advisory Opinion of the International Court of Justice delivered on 28 of May, 1948, relating to inadmissibility of preconditions for membership outside of the scope of the exhaustive conditions of Article 4(1) of United Nations Charter,

    Reaffirming that every state naturally has an inherent right to a name and that determination of the state’s names represent the subject of their sovereign domestic jurisdiction,

    Reaffirming also that state’s names, as a legal identity of international subjects is essential element of their juridical personality, and their statehood,

    For the purpose to resolve the long term unusual and unacceptable membership status of the state member of the United Nations, issue originated from the unusual admission resolutions stipulating preconditions outside of the scope of the exhaustive conditions of Article 4(1) of the Charter of the United Nations, and for the purpose to protect the order of the United Nations and particularly the legal representation in the United Nations System,

    Decides to extend the membership of the state provisionally referred as “the Former Yugoslav Republic of Macedonia” under its official constitutional name Republic of Macedonia.

Оставете Коментар