
Скопје ли ја достигна градежната „тачка на заситување“ – или станува збор за краткорочен застој во административните одобренија? Според објавените бројки за август 2025, главниот град планирал изградба на само 30 станови, додека најмногу нови станови се проектираат во Југоисточниот (267) и Југозападниот регион (232).
Вкупно, во август се издадени 280 одобренија за градба – 1,8% повеќе од август 2024 – со предвидени 646 нови станови и вкупна корисна површина од 64.251 м², покажуваат податоците. Најмногу одобренија има во Југоисточниот (61) и Полошкиот регион (60). Во Скопје, пак, бројката 30 боде очи за град што традиционално води во станбената градба.
Што стои зад овој „пад на гас“? Прво, сигнал за прераспределба на побарувачката: многу инвеститори се свртуваат кон региони со пониска цена на земјиште, поевтини приклучоци и помал административен притисок. Второ, финансискиот контекст: поскапени кредити и повисоки стандарди за енергетска ефикасност ја креваат почетната математика на квадратот, што тешко се валоризира на пазар што веќе плафонски ги испроба цените во централните зони. Трето, тесните грла во урбанистичките планови и инфраструктура: застои со ДУП/ГУП, ограничени паркинг-решенија и водоводно-канализациски капацитети во делови од градот го кочат стартот на нови згради.
Зошто овие бројки не треба да се читаат изолирано? Станбената градба е циклична и „скоковита“ – еден месец со малку дозволи може да биде надоместен со неколку големи потфати следниот. Сепак, августовските 30 станови во Скопје се индикативни кога се споредуваат со раководните трендови на висока градба од изминатите години. Ако вакви ниски месечни вредности се повторуваат, тоа ќе потврди траен пресврт: спласнување на новиот станбен понудбен бран во метрополата и посилен градежен импулс во региони каде што цените се пониски, а купувачите бараат алтернатива на „скопскиот квадрат“.
Кои се последиците за купувачите? Краткорочно, во Скопје може да се задржи високата цена на готови станови поради ограничена нова понуда, додека во внатрешноста засилената градба би одржала поконкурентни цени. Долгорочно, доколку градот не деблокира планови, не инвестира во инфраструктура и не овозможи предвидливи рокови за одобренија, инвеститорите ќе продолжат да ротираат кон општините каде што процесите се побрзи. Тоа ќе создаде географски „џебови“ на преголема понуда надвор од метрополата и тврд пазар во Скопје, со ризик од уште поостра поделба меѓу „премиум“ и „економски“ локации.