12 милиони мали пакети облека, козметика и играчки нарачани од Кина преку онлајн продавниците Shein и Temu влегуваат во Европа секој ден, загрозувајќи го опстанокот на европските трговци на мало и работните места во европската трговија, предупреди Европскиот економски и социјален комитет (EESC),
Минатата година, 4,6 милијарди мали пакети нарачани преку Shein и Temu влегоа во Европската Унија, а оваа година се очекува нивниот број да надмине шест милијарди, според EESC, институција која ги застапува интересите на работодавачите, синдикатите и граѓанското општество.
EESC оваа недела одржа конференција за Европските денови на потрошувачите, на која предупреди дека овие пакети ќе ги уништат европските трговци на мало, ќе затворат работни места и ќе го загрозат здравјето на потрошувачите ако продолжат да пристигнуваат во ист обем.
„Се наоѓаме во цунами“, рече Емили Прузе од француското здружение на работодавачи MEDEF, кое вклучува 700.000 мали и средни претпријатија. „Треба итно да дејствуваме бидејќи бранот на пратки се движи побрзо отколку што можеме да го контролираме“, рече таа.
Кинеските онлајн продавници се обвинети дека не ги почитуваат здравствените и безбедносните стандарди како оние во ЕУ.
Имено, Шеин и Тему продаваат стока преку своите апликации од производители чии трошоци се дополнително пониски бидејќи не мора да ги спроведуваат тестовите што ги спроведуваат производителите во ЕУ, а исто така не се обврзани да рециклираат вратена стока како што е случајот во Европа.
Како резултат на тоа, маица, патики или електронски производ е 40 проценти поевтин во овие онлајн продавници отколку во продавниците во Финска, според Финската федерација на малопродажба.
„Увозот на вакви производи води до проблеми во финското општество“, предупредува нејзиниот претседател Симо Хиламо. Тој вели дека производите не се доволно безбедни, а нивната купување ја намалува побарувачката за стоки во Финска, што доведува до помалку достапни работни места. Напорите кон циркуларна економија се исто така компромитирани, а поради составот на материјалите, тие завршуваат во ѓубре, кое се зголемува.
Финска и другите земји губат потенцијални даночни приходи бидејќи царинските давачки не се плаќаат за пратки во вредност до 150 евра по пристигнувањето во Европа. Пред три години, во Финска имаше 1 милион вакви пратки, а оваа година веќе има 50 милиони.
Информирање на потрошувачите за ризиците
Карен Дал-Нилсен раководи со Данскиот орган за безбедност на технологијата. Таа тврди дека 90 проценти од производите тестирани во нордиската земја и купени преку овие платформи не биле во согласност со стандардите на ЕУ. Од 100 производи, 50 биле опасни. Таму беше лансирана видео кампања во која фиктивен клиент има рачен часовник кој толку се загрева што му ја гори раката.
„Потрошувачите треба да знаат за ризиците, затоа е потребна кампања. Тие треба да бидат информирани за да бидат помудри при купувањето“, вели Дал-Нилсен.
Опасноста ја претставуваат штетните хемикалии во производите, особено козметиката, чии здравствени ефекти понекогаш не се веднаш видливи. Полначите и батериите што се загреваат и можат да експлодираат се исто така опасни.
Портпаролот на Тему изјави за Хина дека тие „строго им забрануваат на продавачите да објавуваат производи што не се во согласност со прописите“. „Ги отстрануваме преку проактивно скрининг и мониторинг и преземаме мерки против одговорните продавачи“, додаде тој. Шеин не одговори на барањето за коментар.
Кога контејнер со стока ќе пристигне во европско пристаниште, како што се Риека или Барселона, инспекторите земаат примерок и го тестираат. Ако не ги исполнува стандардите, целиот контејнер се враќа таму од каде што дошол. Сепак, ова не е изводливо во случај на пратки купени преку Тему или Шеин.
Во овој случај, увозникот е самиот потрошувач, а со оглед на милионите различни и мали пратки, нема доволно време да се отворат толку многу пакети на границата за да се провери дали производите се точни.
Минатиот месец, Франција го провери секој пакет што Шеин го испрати на аеродромот Шарл де Гол во Париз во период од 24 часа. По проверка на 200.000 пакети, објави дека 80 проценти од производите не се во согласност со стандардот. Во тоа време, Шеин ја отвори својата прва физичка продавница во центарот на Париз, симбол на европската мода. Луѓето чекаа во редови за да влезат, а од другата страна беа демонстрантите.
„За оние со ниски приходи, тоа беше олеснување, додека други гледаа опасност“, вели Мануела Пери, службеничка во француското Министерство за економија и финансии.